29 maj 2012

Vi har bestämt oss för att dina problem inte finns, så därför kan du inte få vård för dem.

Jag läser orden som en vän skrivit:

"Min psykolog jobbar på Kris- och traumacentrum i Stockholm. De har lång erfarenhet och mycket kunskap om trauma och framför allt dissociativa störningar som DDNOS och DID. 

Jag fick veta för ett tag sen att det har varit nya upphandlingar och de inte längre får ta emot patienter som tar längre tid än 10-15 gånger, dvs inga patienter med dissociation. Dessutom måste de även avsluta alla såna behandlingar. Då trodde jag att det handlade om att spara pengar, att vilja satsa på korta behandlingar och kunna ta emot fler och få mer pengar, så som det ser ut på många ställen idag. 

Men idag fick jag veta att pengar inte är det främsta orsaken, utan att de som bestämmer om vården är mest psykiatriker och andra vårdfolk som är mer medicinskt inriktade. Och de är tveksamma till om DDNOS och DID finns, att de är "riktiga" diagnoser, så därför vill de inte bedriva någon sån behandling. 

Det är ju inte klokt."


Det är inte klokt. Förutom att säga det orkar jag inte kommentera det idag.
Har lagt till några böcker i listan med lästips om anknytning och dissociation.




Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du debattera utifrån det du läst får du gärna ta upp det i Upprop för en ny psykiatris facebookgrupp. Kommentarfältet är inte för debatt.

2 kommentarer: