29 juni 2014

DDNOS

DDNOS är en förkortning av Dissociative Disorder, Not Otherwise Specified, vilket på svenska motsvarar dissociativt syndrom UNS (Utan Närmare Specifikation).

DDNOS är en förkortning som är förvillande lik DESNOS, men DESNOS står för Disorder of Extreme Stress, Not Otherwise Specified, vilket definierar ett tillstånd av extrem stress, inte en dissociativ problematik.



Är det nästan som DID? 

Ibland används diagnosen DDNOS för ett tillstånd som är nästan (men inte riktigt) dissociativ identitetsstörning. Det finns något som gör att personen inte fullt ut uppfyller kriterierna för DID, men hen är i närheten av den diagnosen.

Det är korrekt att man kan använda DDNOS-diagnosen på det sättet, det problematiska blir när man pratar om diagnosen som att DDNOS är synonymt med nästan-DID-tillstånd. Det är problematiskt eftersom det helt enkelt inte stämmer. DDNOS kan innebära nästan-DID, men det kan lika gärna innebära att någon nästan uppfyller kriterierna för någon av de andra dissociativa diagnoserna. Det kan också innebära en bedömning att någon uppvisar dissociativa symptom nog för att det ska vara lämpligt att sätta en dissociativ diagnos, men att symptomen ligger mittemellan två av de befintliga diagnoserna, eller är en blandning av symptom på något annat sätt. Det kan också vara att den som sätter diagnosen inte har så bra koll på dissociativa diagnoser, eller inte hinner undersöka patienten tillräckligt för att komma fram till vilken dissociativ diagnos som är mest korrekt. I dessa fallen bör det ju följas upp vid senare tillfälle, men det är inte alltid det blir så.

DDNOS betyder alltså att man kan slå fast att en person har en dissociativ problematik, men att det av någon anledning inte är närmare specificerat än så.



Vilka dissociativa diagnoser finns det? 

DSM 5 

I DSM 5 finns följande dissociativa diagnoser:


  • Dissociativ amnesi
  • Dissociativ fugue
  • Dissociativ identitetsstörning
  • Depersonalisationssyndrom
    (I denna diagnos ingår även derealisation)
  • Annat specificerat dissociativt syndrom
  • Dissociativt syndrom UNS


I DSM IV fanns inte annat specificerat dissociativt syndrom, utan det som nu kan räknas in där räknades enligt DSM-systemet tidigare in i DDNOS.

Man definierar annat specificerat dissociativt syndrom som ”Symptoms of a dissociative disorder are present but do not meet the full criteria for a specific disorder. The clinician specifies the reason.” 

Och Dissociativt syndrom UNS (DDNOS) definieras som ”As /.../ above, but the clinician does not specify the reason.” 



ICD-10 

I ICD-10 finns följande dissociativa diagnoser:


  • Dissociativ amnesi
  • Dissociativ fugue
  • Dissociativ stupor
  • Transtillstånd och besatthet
  • Dissociativ motorisk störning
  • Dissociativa kramper
  • Dissociativ anestesi
  • Blandade dissociativa syndrom
  • Andra specificerade dissociativa syndrom
    • Gansers syndrom
    • Multipel personlighet
    • Psykogen konfusion
    • Psykogent skymningstillstånd
  • Dissociativt syndrom, ospecificerat


I ICD-10 finns även depersonalisations- och derealisationssyndrom, men här klassas det som ett neurotiskt syndrom.

I detta systemet anger man alltså några särskilda tillstånd (bla DID som man fortfarande kallar multipel personlighet) som andra specificerade dissociativa syndrom, men såvitt jag förstår kan man även använda den diagnosen för specificerade dissociativa tillstånd som inte är något av de fyra nämnda, och inte heller någon av de andra diagnoserna.

Dissociativt syndrom, ospecificerat, är detsamma som DDNOS. Möjligen kan det vara rimligt att tänka att något färre tillstånd kommer räknas in i DDNOS om man utgår från detta systemet, eftersom de dissociativa diagnoserna är fler här, och eftersom blandtillstånd är en egen diagnos.



Vilket diagnossystem gäller? 

DSM är en handbok med psykiatriska diagnoser som ges ut av American Psychiatric Association (APA). Det kommer nya versioner med jämna mellanrum. DSM IV kom 1994, och DSM 5 är den senaste versionen som kom ut 2013.

ICD-10 ges ut av WHO och klassificerar även sjukdomar som inte är psykiatriska.

I Sverige är det ICD-10 som är det officiella och godkända systemet. Det är ändå ganska utbrett att använda DSM:s definitioner av olika diagnoser, och det finns ett konverteringssystem så man lätt kan översätta DSM-diagnoserna till ICD-koder, så det blir korrekt i tex olika intyg.

Eftersom det är ICD:s koder som alltid ska användas, oavsett om en behandlare utgått från DSM, är det svårt som patient att veta vilket system hen utgått ifrån. Man får fråga, på något annat sätt går det inte att få reda på det.





Källor:
en.wikipedia.org/wiki/DSM-5_codes#Dissociative_disorders_in_DSM-5..5B9.5D
en.wikipedia.org/wiki/DSM-IV_codes#Dissociative_disorders
socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18172/2010-11-13.pdf
sv.wikipedia.org/wiki/Diagnostic_and_Statistical_Manual_of_Mental_Disorders
sv.wikipedia.org/wiki/ICD-10

Alla sidor besökta i april 2014.




Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarfältet är inte för debatt.

10 kommentarer:

  1. Jag blev av med mitt körkort pga. diagnosen ADHD. När det senare visade sig att jag inte hade ADHD (eller liknande) fick jag diagnosen "dissociativt syndrom", helt utan undersökning, utan min vetskap och således delgavs jag ingen information angående denna "present".

    Då bestämde sig transportstyrelsen ännu en gång (jo, jag fick tillbaka körkortet första gången när min ADHD "försvann") att körkortet skulle dras in pga. diagnosen dissociativt syndrom då de ej erhållit läkarintyg från mig gällande denna, behandling och uppföljning samt preciserande av denna.

    Nu är jag utan körkort sedan ett halvår och har inte fått någon läkare att uttala sig skriftligt eller muntligt inför utredning och dom från länsstyrelsen.

    Alla parter är informerade, dock klarar inte transportstyrelsen ta kontakt med läkare samt vice versa då det är min uppgift men jag vet mindre än de vet och läkare i fråga verkar veta än mindre då jag inte får någon mer uppgift än att jag har just "dissociativt syndrom" vilket är ett alldeles för brett begrepp.

    Tips någon?

    Joakim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ledsen att höra om detta, låter väldigt dåligt skött av vården. Vet inte om mitt kommentarsfält har så många läsare, kanske du ska fråga i Psykbubblan på fb istället, om du har fb.

      Radera
    2. Hej. Om du inte letat privat så föreslår jag att du gör det. Min upplevelse av öppenvården är att det finns väldigt lite kunskap om dissociativt syndrom där. Det verkar över lag vara svårt att få svar från öppenvården. Jag har fått en autism spektrum diagnos som ingen vill förklara samt ej heller ge mig stöd för. Sök därför privat, även om du inte har råd, för det finns privata mottagningar med landstingsavtal. Om kliniken har landstingsavtal kostar det lika mycket att gå dit som att gå till öppenvården.

      Radera
    3. Hej! Tack för din kommentar. Jag har sökt privat med, och jag har en lite mer komplex problematik som kanske försvårar att hitta adekvat hjälp. Om du har några bra tips om hur man hittar dem som har bra kunskap om dissociation får du gärna skriva dem, finns fler än jag som läser här, och som kanske kan vara hjälpta av det. Och även den privata vården kan vara en djungel att hitta rätt i. Min upplevelse är inte att det är enkelt att hitta någon med bra kunskap om dissociation även om man söker privat. Men beror kanske på tex var man bor hur utbudet ser ut.

      Radera
    4. Om man får ont i kroppen på grund av dissociation (stress kan till exempel ge smärtor i kroppen) då kan man söka sig till Gävle Friskvård och psykologmottagning. Men en läkarkontakt vid hälsovårdscentralen eller öppenvården behövs då för sjukskrivningar.

      Radera
    5. Jag kom på. Du kan prova med patientnämnden. Ska finnas i alla landsting. Personligt ombud kanske kan vara till hjälp.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Bodil Lindström: Kul att du hittat till min blogg. Tog bort din kommentar eftersom den kändes som reklam. Vill du kommentera på ett annat sätt är du välkommen. Och jag är glad att det finns folk som jobbar med området, jag vill bara inte ha reklam här.

    SvaraRadera