23 juni 2014

Lästips om självmord, självmordstankar och att förlora någon i självmord.

De senaste dagarna har jag sökt efter texter som handlar om just detta med självmordsförsök. Att handskas med dem, när nån alldeles nyss överlevt. Jag önskar att jag hittade texter som riktade sig både till den som själv överlevt, och dem som står nära. I själva verket hittade jag inte så mycket alls.

Den bästa texten jag hittade var denna:

Om du har tips på texter i ämnet, eller vill skriva en text och dela med dig av, får du gärna höra av dig till mig. Skriv en kommentar, eller maila regnlund (snabel-a) gmail (punkt) com.




Vill också bjuda på lite tips om andra självmordsrelaterade texter.

Allmänt och fakta om självmord.



Till dig som har självmordstankar.

  • Självmordstankar, text hos 1177.se. Här går det också att söka efter hjälp där du bor, och det finns nummer till de vanligaste jourlinjerna.
  • Coping with Suicidal Thoughts: A Resource for Patients, text som jag tycker är väldigt bra, med olika delar som passar beroende på om det finns akut risk, eller om det är lugnare i stunden, men har självmordstankar.
  • Coping with Suicidal Thoughts, text hos getselfhelp.co.uk, med en del konkreta tips och råd.
  • Reasons to go on Living, sida som samlat berättelser från människor som själva varit självmordsnära och/eller försökt ta livet av sig, och som nu vill leva.
  • Reasons to stay alive. Personlig berättelse från någon som själv velat dö men nu mår bättre. Innehåller 10 punkter med saker han önskat att någon sa till honom när han mådde så dåligt.
  • Boken Hej grymma värld, 101 alternativ till självmord för tonåringar, knäppskallar och andra utbölingar av Kate Bornstein. Bästa jag läst i detta ämnet.


Till dig som är nära någon med självmordstankar.



Om att förlora någon i självmord.



Om att skriva om självmord i media.


Vet att det finns många fler texter än dessa. Men just nu var det dessa jag ville dela.





Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarfältet är inte för debatt. Vill du debattera kan du tex ta upp ämnet i Psykbubblan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar