27 februari 2012

Suicidprevention. Tre tips.

1. Nationella hjälplinjen. På deras hemsida går det bra att leta efter olika sätt att få hjälp, och det går också att ringa deras jourtelefon, eller maila till dem.

2. Unsuicide på twitter. Bra information, och följer du dem kan du med jämna mellanrum få nya tips, infallsvinklar eller argument till varför det är en bättre idé att inte ta livet av sig.

3. Boken Hej grymma värld av Kate Bornstein. Den innehåller 101 alternativ till självmord, både saker man väntar sig på en sån lista, och saker man inte alls väntar sig. Dessutom en snygg och rolig bok. Önskar att den fanns på alla högstadieskolor, i alla väntrum på psyk, och överhuvudtaget överallt.

"Jag har skrivit den här boken för att hjälpa dig att fortsätta leva eftersom jag tycker att världen behöver fler snälla människor, vilka de än är. Världen blir friskare tack vare sina utbölingar, utstötta, knäppskallar, queera och syndare. Jag passar själv in i alla dessa kate­gorier, så det spelar ingen roll för mig om du gör det eller inte. Kanske är det här en hemsk tid för dig, och i så fall så hoppas jag att jag kan hjälpa dig att fatta nytt mod." Kate Bornstein






Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Bara kommentarer som håller en ok ton kommer publiceras.

Vill du debattera utifrån det du läst får du gärna starta en tråd i diskussionsforumet hos Upprop för en ny psykiatri. Det går bra att länka till inlägget i denna bloggen i så fall. Kommentarfältet i denna bloggen är inte ett utrymme för debatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar