25 mars 2012

Orden ni använder om mig. Är inte alla lite sköra eller svaga ibland?

Fick reaktioner på inlägget om att människor med psykiska problem inte är sköra. Och har tänkt lite mer. Tror att just det där med att utmåla oss psykfall som sköra varelser mest är något jag är arg på vad gäller media / politiker / att det är en allmänt spridd fördom. På samma sätt som att vi skulle vara svaga. Vi är inte svaga människor, och som sagt tycker jag inte heller att vi kan definieras som sköra.

Jag har inte upplevt att jag blivit klassad som skör eller svag på ett nedsättande sätt inom psykiatrin. Inte sådär som att man inte kan behandla mig som en riktig människa, för att jag är skör. Det har använts andra ord i de sammanhangen.

Jag har inte något emot att definiera mig själv som skör eller svag när jag är det, för det är jag ju ibland. Och det är ok för mig att en behandlare gör det då också. Man kan ha en skör period. Jag känner mig mycket svag ibland (tex när jag har feber, då tror jag de flesta känner sig svaga). Så är det. Men det är något helt annat än att vara svag eller skör som individ.

Kände bara att jag ville förtydliga. Det med skörheten handlade mer om en allmän fördom, än om att det är något jag upplevt att behandlare inom psykiatrin använt på ett nedsättande sätt.

Jag tror ändå att vi ska vara lite försiktiga med att definiera någon som skör eller svag, oavsett sammanhang. Att det kan vara viktigt att tänka på att skilja på känslor och vad någon är. Det är nog inte bara jag som blandat ihop det. Trott att jag varit misslyckad när jag känt mig misslyckad, trott att jag varit utan värde när jag känt mig värdelös. För att ta några exempel. Känslor är viktiga att ta på allvar, men vi ska inte blanda ihop det, inte definiera någon som person utifrån en känsla eller ett tillstånd.

Jag kan känna mig skör eller svag. Men oavsett hur ofta jag känner det, så är jag inte en skör eller svag människa.





Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Bara kommentarer som håller en ok ton kommer publiceras.

Vill du debattera utifrån det du läst får du gärna starta en tråd i diskussionsforumet hos Upprop för en ny psykiatri. Det går bra att länka till inlägget i denna bloggen i så fall. Kommentarfältet i denna bloggen är inte ett utrymme för debatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar