28 oktober 2014

Tre lästips utan större tyngd, men med stor skärpa.

Det är lite tungt nu. Debatten och så. Man kan ju bli helt sänkt för mindre. Jag tycker det är bra när svåra saker kommer upp, men efter att ha lyssnat på Patienten och tystnaden blev jag mätt på bilder av katastroferna och systemets oförmåga att ta utsattas parti. Jag behöver något annat ett tag. Tänkte att det kanske är fler som är som jag, som också behöver det. Så här kommer tre tips som inte alls har den sortens tyngd.

→ Illustrationer som enkelt gestaltar psykiska symptom, hos rubyetc.tumblr.com.
  
→ Recensionen hos Dagens bok av David Eberhards bok "Normalt? Från vansinnesdåd till vardagspsykoser" som är en njutning i sin skärpa och sitt språk. (Kanske lite extra njutning om du är som jag och mår ganska illa så fort Eberhard ges utrymme i media för att framföra onyanserade utspel eller rätt konstiga bedömningar, tex nu senast om ett rättsfall som gäller sexuella kränkningar. Vid närmare eftertanke är nog faktiskt det utspelet en av anledningarna till denna känsla av uppgiven tyngd rörande debatten, så inte mer än rättvist att den då lättas upp lite av en sågning av hans bok?)

→  Bingo från pinsandprocrastination.com.



→ Bonustips: om du känner för att göra nåt konstruktivt av känslan av hopplöshet kan jag rekommendera #158tips till psykiatrin på facebook, som startats som en reaktion på det uppmärksammade fallet när en självmordsbenägen patient fått en lista med 158 glada saker. (Hmm.. ja, även den listan är en faktor som bidragit till hopplöshetskänslorna för mig.)



Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarfältet är inte för debatt. Vill du debattera kan du tex ta upp ämnet i Psykbubblan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar