5 april 2015

Glad påsk, 7 cups of tea och lite annat.

Hej. Och glad påsk!

Jag är tillbaka från pausen nu. Jag har ändrat om lite på sidan, i layouten. Jag hoppas det inte ska vara till besvär. Jag blev bara så trött på det som var. Så det fick bli nytt nu.

Jag har varit lite på 7 cups of tea nu under fastetiden. Som jag sa att jag skulle. 7 cups of tea är en sida med lyssnare, där man kan söka någon som vill lyssna, eller vara en som lyssnar. Det är ideella krafter, och nog väldigt många olika sorters människor som finns där. Det är ingen organisation som står bakom eller så, det är inte som de vanliga jourlinjerna. Kanske att det är lite mer otryggt därför. Det finns ingen som egentligen går i god för att lyssnarna är bra, även om det finns funktioner för att anmäla den som beter sig illa och liknande.

Och samtidigt finns det saker som är lite mer trygga där. Som att man kan välja vem man vill prata med, klicka sig runt och läsa människors presentationer innan man vågar klicka sig vidare till ett samtal. Det går att prata med samma person flera gånger. Man vet liksom vem som svarar. För mig har det varit en brist med de vanliga jourlinjerna, att det varit lite för läskigt att slänga mig ut i att börja prata med vem som helst. Ok att det brukar finnas någon form av organisation i grunden, och ok att det brukar vara organisationer jag litar på, men det är inte samma sak som att det är möjligt att spontan-känna tillit till den som svarar.

Det är lite lättare att få välja vem man ska prata med, kan jag tycka. Även om man ju inte vet hur den är att prata med efter att ha läst några raders presentation heller. Men man får välja. Och funkar det inte kan man välja nån annan. Och det finns alltid någon där. Det är inte som de hjälpchattar som stänger kl 22. Det finns någon där när allt gör ont, när det än råkar bli. Det finns inte så många lyssnare som kan svenska än, men några är vi.

Jag ville prova att vara där, se hur det kändes, hur jag funkade i det. Och jag gillade det. Jag stannar. Jag är inte där dygnet runt, och inte ens ofta. Jag försöker uppdatera i min profil där så det går att veta när jag finns där. Men annars går det alltid att skicka ett meddelande när jag är offline, så svarar jag sen, när jag ser meddelandet.

Jag skriver inte detta så mycket för att göra reklam för mig själv. Men kanske för att göra reklam för 7 cups of tea. Jag gillar konceptet. Och som sagt.. det finns inte så många som pratar svenska där än. Så om du sitter och tänker att det kanske kunde kännas bra att vara en lyssnare, så kanske du ska testa? Du behövs.

Ps. Det kommer ett lite mer seriöst och normalt psykiatri-blogginlägg alldeles strax, vill bryta pausen med att skriva nåt bra, inte bara säga hej. Fast ville börja med att säga hej.



Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarfältet är inte för debatt. Vill du debattera kan du tex ta upp ämnet i Psykbubblan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar