26 oktober 2015

Vinnare och tankar om hur man kan vara snäll mot eller ta hand om sig.

Vet att jag är lite inkonsekvent nu med vad jag skriver var, har nog lite för många bloggar. Men nu har jag dragit de tre som får ett ex av min bok Till dig som är liten och finns inuti; vinnarna i tävlingen.

Här är deras tankar om vad man kan göra för att vara snäll mot eller ta hand om sig själv:

"När jag har kaos hemma och tror att jag måste städa, plocka, diska, tvätta..... och göra allt på en gång räcker det att jag gör i ordning en liten vrå med en fin blomma i vas och ett tänt ljus. Där vilar jag tills jag är redo att börja ta itu med resten.
Eller tar jag min mobil och strosar ut och hittar finurliga och förunderliga motiv att fota bara för mig själv."
/Margareta H-Norin

"Har just fått veta att jag har PTSD, och många bitar föll på plats men inte alla så jag tänker att när man är in den situationen är något av det bästa man kan göra att läsa din bok för att förstå sig själv bättre och lära sig att ta hand om sig själv och sitt inre barn."
/Lena

"Be om hjälp.
Jag trodde inte man får känna som jag gör. Jag har vuxit upp med att bli straffad för det, man får inte känna så och inte så mycket!
Inte så snabbt och hårt och intensivt och explosivt och bottenlöst och högt.
Så jag blev förtvivlad och straffade ut mig själv.
Jag vågade inte be om hjälp. Dessutom kan man då få nej.
Men. Om jag frågar efter hjälp, kan jag få råd och tröst och förståelse och jag har lärt mig mer om mig själv.
Det är fortfarande svårt men nu försöker jag formulera mig istället för att straffa mig."
/Johanna Rasmussen


Anledningen till att jag valde att skriva om vinnarna på denna bloggen istället för på tumblr där jag utropade tävlingen, är att det är mycket lättare att posta kommentarer här. Och jag tänkte att om ni som inte vann eller ni som inte deltog vill dela med er av era tankar på hur man kan ta hand om sig eller vara snäll mot sig, så kan ni alltid skriva det i kommentarsfältet. Kanske någon behöver höra det.

(Och det finns ju fler ex av min bok, bara inte att få gratis. De går att köpa direkt från mig via etsy, eller i vanlig bokhandel.)



Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarfältet är inte för debatt. Vill du debattera kan du tex ta upp ämnet i Psykbubblan.

4 kommentarer:

  1. Det här kommer att låta knäppt men ibland tillåter jag mig att INTE göra det man "ska" för att vara snäll mot sig själv. Jag hoppar över långpromenaden, jag äter pizza, jag sitter alldeles för länge vid datorn, jag tänker inte positivt. I åratal levde jag i en situation där andra bestämde över mig, och jag är fortfarande lite allergisk mot alla meningar som börjar med "man ska" eller "du borde"... Det spelar ingen roll hur nyttiga råden är som folk kommer med, jag måste känna att jag tar till mig det eller förkastar det efter egen vilja. När jag känner att jag "plockat ihop" mig själv igen, lagat sprickorna (vet inte hur jag ska förklara det) så kan jag ta långpromenaderna och äta nyttigt igen.

    Tack än en gång för din fina blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Jag gör också så. Behöver nog det för att hitta mig själv och vad jag behöver på riktigt, bortom måsten och borden.

      Radera
  2. Jag och några vänner har en "dumskola" i dumskolan får man cred när man gör nåt som inte är "duktig flicka" som följer alla oskrivna lagar som mest sätter en själv åt sidan. Istället är det bra att stå upp för sig själv å göra sånt som gagnar en själv i längden, även (eller kanske alla mest) när man bryter mot normer om hur "duktiga flickan" borde vara. Den där duktiga flickan har vi alla varit adelns för länge, å gått in o väggen på köpet)

    SvaraRadera