24 maj 2015

Ett enkelt konstruktivt förslag om information.

Jag fick ett brev med en tid till en ny person i vården. Igen. Det är i sin ordning. Jag hade bett om det. Det är inte det som är problemet. Det är brevet. Det står tiden, namnet på personen, yrkestitel. Det står vart jag ska ringa om jag inte kan komma och vad som händer om jag inte avbokar i tid.

Det kan tyckas tillräckligt. Saker jag tycker vore rimliga att också skriva ut är tex vad det kostar. Det finns en webbadress till 1177.se, så kanske tänker de att man själv får söka upp den information de inte skrivit ut. Jag kan gå med på det. Jag är bra på att googla.

Det jag däremot inte kan googla fram och det jag önskar är åtminstone en mening om vad besöket ska gå ut på. Ja, jag skrev en självremiss. Betyder det att jag och behandlaren är överens om vad mötet ska gå ut på? Nej, nån sån garanti finns inte. Att mötet är på mitt initiativ betyder bara att jag fått styra att det alls sker, vad det kan innehålla har jag inte makten att styra. Det ligger hos behandlaren.

Också det kan låta som ett fånigt problem. Jag vet ju vem jag ska träffa, varför spelar det så stor roll vad som ska ske?

Svaret är: för att jag behöver få vara förberedd. Jag behöver kunna gissa om det kommer förekomma sånt som för mig är stressande. Jag behöver veta om jag förväntas berätta om hela mitt liv, om jag måste klä av mig, om det kommer innefatta fysisk eller psykisk ansträngning. Jag behöver veta om det är risk för undersökningar som är smärtsamma eller läskiga eller att min smärta i kroppen kommer provoceras så mycket att det är osäkert om jag orkar gå hem.

Jag behöver veta det för att kunna handskas bättre med mötet känslomässigt, men faktiskt ännu mer för det praktiska. Jag behöver ta beslut om jag har behov av att ha någon med mig, om jag måste ställa in andra saker resten av den veckan för att vårdmötet kommer ta all kraft. Jag behöver veta om jag måste ha pengar till taxi för att kunna komma. Och nej, jag kan inte ha någon med mig eller ställa in saker i en hel vecka för säkerhets skull för varje möte. Det funkar inte praktiskt. (Pengar till taxi kanske jag kan se till att ha, men det var bara exempel på praktiska saker jag behöver ha i tankarna kring möten med vården.)

För det mesta gissar jag vad mötet kan gå ut på. Tror jag vet. Förbereder mig utifrån det. Förvånansvärt ofta har jag gissat helt fel.

Ibland är det uppenbart att jag inte har en aning, och innan jag lyckats hitta rätt person på rätt telefonnummer och inte bara prata med en telefonsvarare utan faktiskt med personen som kan ge mig information, så har jag behövt slösa bort flera dagars energi. På ingenting särskilt. På att vården bara inte informerar om det grundläggande.

Och jag vet, alla är inte så trötta som jag, alla har inte så lite kraft, alla får inte akuta extrema stressreaktioner om de tex tror att vården tänker tvinga dem att börja arbetsträna, medan de själva precis lyckats resa sig från sängliggande. Men vi är en del som inte klarar stress så bra. Vi är en del som är allmänt skräckslagna inför vården. Och även för dem som inte är sönderstressade eller vårdskadade så skulle tydligheten väl kunna ge lite trygghet, förutsägbarhet och möjlighet att förknippa vård med nåt annat än att behöva överlämna sig, lägga allt i andras händer, utan att veta vem de är, och utan att veta vad de tänker göra med en, och vad det innefattar för risker.

(Nej, jag tycker inte jag vet vem någon är efter att ha fått namn och yrkestitel, det är mycket längesen en vårdutbildning var en trygghetsfaktor för mig, det har varit så många utbildade människor som betett sig så väldigt konstigt, så det har liksom fallit sönder.)

Jag gnällde på detta på twitter. Och någon sa att det var för sekretessen, att det inte var bra att skicka sån information i brev. Så här är mitt förslag i några få punkter.

  • Gör det möjligt att logga in på Mina vårdkontakter och där välja om man vill ha kallelser till tider och annan information via brev med posten eller via meddelande i Mina vårdkontakter.
  • Gör det möjligt att enkelt kryssa i en ruta kring om man önskar kort information om vårdbesöks syften. Låt personen själv välja om det är ok att få denna informationen i brev, om hen nu föredrar brev framför meddelande i Mina vårdkontakter.
  • Låt det vara val som gäller alla vårdmottagningar, även nya som man inte haft någon kontakt med tidigare.
  • Känns det osäkert om ni kan lita på att människor uppdaterar så det finns ett aktuellt mobilnummer eller en aktuell e-postadress i Mina vårdkontakter, så att de får meddelande om att de fått ett meddelande, och inte missar sina tider, vore det mer rimligt med en inställning som skickar ut ett påminnelsemeddelande tex en gång per år att man ska kontrollera sina uppgifter, än att all viktig information ska gå via posten.
  • Om någon inte gjort ett eget val så kan standardinställningen fortsätta vara som nu, att man skickar pappersbrev med så lite information som möjligt. 

För min del skulle det underlätta enormt med den informationen. Och jag menar inte nån lång redogörelse. Bara.. en mening. En rad, så jag har en chans att förbereda mig.

Förresten skulle det väl vara bra att spara lite papper. Vet att inte alla har internet och tycker inte alls att man ska ta bort möjligheten att få sina tider på papper, men det känns föråldrat, dyrt och slösaktigt att ha det som standardval. Och långsamt. Och dessutom är det ju klassat som sämre sekretessmässigt än att tex använda Mina vårdkontakter för kommunikation. 





Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarfältet är inte för debatt. Vill du debattera kan du tex ta upp ämnet i Psykbubblan.

4 kommentarer:

  1. Att använda Mina vårdkontakter är en jättebra idé! Dock, givet att vården skickar utredningsresultat med posten så är sekretessen uppenbarligen något som inte alltid är så viktigt. Att vi som patienter dessutom förväntas vända ut och in på oss själva för nya personer stup i kvarten verkar inte heller direkt ses som ett integritetsproblem i vårdens ögon, många av de jag har mött i vården har verkat vara uppriktigt förvånade när jag berättar att det smular sönder mig att behöva blotta mig så för så många människor. Så jag tror inte att det bara handlar om sekretessen utan om en genuin oförståelse för patienters situation. Att vi patienter också är utförare och behöver göra en massa saker inför, under och efter själva vårdbesöket. Jag skrev ett förslag på hur en kallelse skulle kunna se ut en gång men intressant nog var det ingen som nappade på det ur vården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig fått såna resultat med posten, och rent allmänt verkar det finnas mycket olika tolkningar kring sekretess på olika håll. Kan man använda mail tex? (Vanliga, inte mina vårdkontakter-mail.) Mött helt olika uppfattningar om det. Så kanske att sekretessen faktiskt ses som ett problem ibland. Men tror du har rätt i att det är en allmän och slentrianmässig oförståelse för patienters situation och att man inte ens förstår att man borde reflektera över det. Känner igen att ingen förstår det jobbiga i att berätta samma sak om och om igen. Tycker det är svårt både pga blottande och pga att det så lätt blir som att det man säger inte tillskrivs vikt, som att de skriver ner det mycket ordentligt, men helt utan mening, för det är ingen som läser det, iaf verkar det inte så eftersom jag måste berätta samma igen hos nästa person. Just det där upprepandet är helt förödande känslomässigt för mig.

      Radera
  2. Jäkligt bra tänkt!! Instämmer !

    SvaraRadera